حسین امین التجار / کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
فتانه یاراحمدی  / دکتری مدیریت بازرگانی. استادیار دانشگاه ملایر
مرضیه فروتن / کارشناسی مهندسی مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور مشهد
مصطفی جهانگیر / کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده مقاله:

وجود تقریبی ۶۰ درصد از تأسیسات اقامتی کشور در شهر مقدس مشهد نشان دهنده رقابتی بسیار شدید در بازار گردشگری میباشد. علاوه بر آن در سال های گذشته تغییر ذائقه گردشگری، ظهور بازارهای رقیب در جذب گردشگر، کوچکتر شدن سهم بازار وسایر عوامل محیطی به ویژه برای هتل های ۵ ستاره مشهد، باعث شده تا میانگین اقامت گردشگران در این شهر به ۱/۵ تا ۲ شب کاهش یابد. اینها تهدیداتی هستند که نیازمند مطالعه و طرح ریزی استراتژی های جدید مبتنی بر نوآوری ارزش می باشند. هدف دراین نوشتار بررسی ضرورت خلق استراتژی اقیانوس آبی از طریق نوآوری ارزش در بازار هتل های ۵ ستاره بوده است. جامعه آماریاین پژوهش مدیران و سرپرستان فرانت آفیس و مسئولان رزرواسیون هتل های پنج ستاره مشهد بوده اند. نتایج به دست آمدهپرسشنامه ارزیابی عوامل محیط خارجی (EFE) و تحلیل داده های کتابخانه ای و گزارشات سازمان های ذی ربط، نشان داد نیاز بهتغییر در برنامه ریزی هتل های ۵ ستاره در خلق استراتژی اقیانوس آبی به وسیله نوآوری ارزش در محصولات یک ضرورت است.

کلیدواژه‌ها: هتلداری، ارزیابی عوامل محیطی (EFE) ، نوآوری ارزش، استراتژی اقیانوس آبی

ارائه شده در: کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن ۲۱ / تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا / ۱۳۹۳

لینک مقاله در سیویلیکا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *