Jahangir, M., Khorakian, A., & Lagzian, M. (2016). The Impact of Work Engagement on the Innovative Behavior through the Mediating Role of Sharing Mistakes. Innovation Management Journal, 5(1), 29-52.

جهانگیر, مصطفی, خوراکیان, علیرضا, و لگزیان, محمد. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر تعلق خاطر کاری بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی به اشتراک گذاری خطاها. مدیریت نوآوری, ۵(۱), ۲۹-۵۲٫

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی به‌اشتراک‌گذاری خطاها در تأثیر تعلق‌خاطر کاری بر رفتار نوآورانه کارشناسان فناوری اطلاعات می‌پردازد. امروزه، سازمان‌ها برای رشد و حتی بقا به نوآوری‌ نیاز دارند. سازمانی که نتواند به‌طور مداوم محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، با شکست روبه‌رو می‌شود. از سویی، رفتار نوآورانه کارکنان نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی است. تعلق‌خاطر کاری کارکنان یکی از عواملی است که می‌تواند بر این رفتار تأثیر بگذارد. با وجود این، نحوه تأثیرگذاری تعلق‌خاطر کاری کارکنان یکی از بحث‌های مهم در جامعه کارشناسان فناوری اطلاعات است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان فناوری اطلاعات در شرکت‌های فناوری اطلاعات عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خراسان رضوی در شهر مشهد است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌ای شامل ۲۶ سؤال، استفاده شد. این پرسش‌نامه، میان ۲۱۰ نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات در شهر مشهد توزیع گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌کار گرفته شد. نتایج، نشان داد تعلق‌خاطر کاری، بر به‌اشتراک‌گذاری خطاها و تولید ایده‌ها تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد. همچنین به‌اشتراک‌گذاری خطاها بر تولید و ترویج ایده‌ها تأثیرگذار است. به‌اشتراک‌گذاری خطاها، تأثیر تعلق‌خاطر کاری بر تولید و ترویج ایده‌ها را میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه ها

به اشتراک گذاری خطاها؛ رفتار نوآورانه؛ کارشناسان فناوری اطلاعات؛ تعلق خاطر کاری

دانلود متن کامل مقاله

لینک مقاله در وب سایت مجله علمی پژوهشی مدیریت نوآوری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *